کنترل کیفیت بخش مهمی از هر کسب و کاری را تشکیل می­دهد. اشتباهی که بسیاری از سازمان­ها در خصوص مساله کیفیت مرتکب می­شوند، علاج بعد از وقوع حادثه است. کیفیت محصول و بسته بندی نشان دهنده فرهنگ سازمانی و قابلیت اطمینان آن است که به نوبه خود بر مصرف کنندگان و کارکنان تاثیر می­گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش و بهبود یکپارچگی موجودی خود با ما همراه باشید.

کنترل کیفیت چیست؟

کنترل کیفیت فرآیندی است که از حفظ و بهبود کیفیت یک محصول اطمینان حاصل می­کند. برخی از کالاها ممکن است برای حفظ جایگاه خود در زندگی مصرف کنندگان، نیاز به تعدیل، بازنگری یا ارتقا داشته باشند. اگرچه استانداردهای کیفیت از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما معمولا همه آنها شامل آموزش پرسنل، تعیین معیار و آزمایش محصول می شوند. به عنوان مثال، صنایع غذایی از این روش ها برای جلوگیری از آلودگی و گسترش بیماری ها استفاده می کنند. با افزایش استانداردهای ایمنی و محدود کردن حاشیه خطا، سازمانها می توانند محصولات بهتری تولید کنند، اعتبار خود را حفظ کنند و به طور بالقوه از جان مشتریان خود محافظت نمایند.

تفاوت بین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

اگرچه ممکن است هر دو موضوع مشابه یکدیگر به نظر بیایند، اما تفاوت­هایی کلیدی بین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت وجود دارد. هر دو به فعالیت هایی اشاره دارند که تضمین می کنند یک شرکت بهترین محصول یا خدمات ممکن را به مصرف کنندگان ارائه می دهد. با این حال، هدف تضمین کیفیت، جلوگیری از نقص است در حالی که هدف کنترل کیفیت، شناسایی و رفع هرگونه نقص و خرابی می­باشد.

تضمین کیفیت یک تکنیک پیشگیرانه است که سعی می کند از هر گونه نقص قبل از رخداد آن اجتناب کند. از سوی دیگر، کنترل کیفیت واکنش‌پذیرتر است و از اقدامات اصلاحی برای رفع مشکلات استفاده می­نماید.

حفظ و بهبود کنترل کیفیت

وقتی نوبت به مدیریت موجودی و کنترل کیفیت می رسد، نکته مهمی که همیشه باید به یاد داشته باشید این است که تقریبا همیشه جایی برای بهبود وجود دارد. این مفهوم نه تنها می تواند شرکت شما را پاسخگو نگه دارد، بلکه ایمنی و رضایت مصرف کنندگان را نیز در اولویت قرار می دهد. حال به معرفی چند راه برای اطمینان از اینکه کنترل کیفیت همیشه در مرکز فعالیت های تجاری شما قرار دارد، می­پردازیم:

۱. تعریف و بازتعریف استانداردهای کیفی

تعریف کیفیت اغلب بسته به صنایع مختلف، متفاوت است. شناسایی استانداردهایی که مختص شرکت شما هستند باید به مدیران و متخصصان کنترل کیفیت اجازه دهد تا روش های کنترلی را در فرآیند تولید شما ایجاد کنند. از آنجایی که مراحل زیادی برای تجزیه و تحلیل وجود دارد، مهم است که قبل از هدف قرار دادن جزئیات، دورنمای کلی را ترسیم کنید.

 

۲. کارکنان شما دارایی­ هایتان هستند

ممکن است ماشین آلات راه حلی برای اکثر اختلافات کیفی به نظر برسند، اما آموزش صحیح کارکنان می تواند به افزایش هوشیاری، کاهش عیوب و محدود کردن تعداد خطاهای شما کمک کند. کارمندان در کنار استانداردهای کیفیت می توانند موحب حصول اطمینان از این مساله شوند که خرابی­ها و نقص­ها از انبار خارج نمی­گردند.

۳. تکنولوژی و تجهیزات خود را بهبود دهید

در حالی که کارکنان به درستی آموزش می بینند تا هر گونه اشتباهی را شناسایی کنند، به یاد داشته باشید که فناوری نقشی اساسی در این فرآیند بازی می کند. جمع آوری داده ها، حسگرها و نرم افزار می توانند به کنترل کیفیت در انبارها کمک کنند. فناوری همیشه در حال پیشرفت است، بنابراین برای بهبود کارایی، تجهیزات قدیمی را در صورت لزوم با تکنولوژی­های پیشرفته­تر جایگزین کنید.

۴. برای شرایط اورژانسی برنامه داشته باشید

حوادثی اتفاق می افتد و ممکن است یک محصول بد از بین برود. هنگامی که این اتفاق می افتد، وجود یک مامور کنترل کیفیت یا متخصص اصلاح برای رفع مشکلات و انجام بازرسی در انبارها بسیار مفید خواهد بود. شناسایی مسائل قبل از اینکه از کنترل خارج شوند و داشتن یک برنامه واکنش در درازمدت به شما کمک کننده خواهد بود.

 

۵. بهداشت صنعتی و نظافت در کارخانه و انبار یک اصل مهم است

اگر ابتدا استانداردهای بهداشتی وضع نشود، فرآیند تولید بدون خطا معنای زیادی پیدا نخواهد کرد. رویه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشت صنعتی می‌تواند به مسئول نگه داشتن یک شرکت برای ایجاد یک محیط امن برای کارکنان، مشتریان و مشتریان شما کمک کند.

برند خود را تقویت کنید

یکی دیگر از جنبه های کنترل کیفیت که می تواند سود و ارتباط شما با مصرف کنندگان را بهبود بخشد، بسته بندی است. بسته بندی از مهم­ترین جنبه­هایی است که می­تواند بر کیفیت حمل و نقل و جریان کالای شما به دست مشتریان اثرگذار باشد. صرف نظر از نوع صنعت، بسته بندی یک خط ارتباطی مستقیم شما با مشتریان است و اگر به درستی صورت پذیرد، راهی بهینه برای کاهش هزینه های تولید است. در اینجا چند راه برای بهبود بسته بندی آورده شده است:

۱. مواد بهتری را انتخاب کنید

برای اطمینان از اینکه محصول سالم به دست مصرف کننده می رسد، مواد بسته بندی با کیفیت نقش بسیار مهمی دارند. این ممکن است به شکل مقوای مقاوم­تر و ابزارهای محافظت کننده مانند چسب و سلفون باشد.

 

۲. دوام بسته بندی را مورد آزمایش قرار دهید

چهل و هشت درصد از آمریکایی ها معتقدند کیفیت بسته بندی نشان دهنده ارزش محصول است. اگر بسته بندی غیر محکم باشد و از هم بپاشد، می تواند مانع فروش شود و به اعتبار شرکت لطمه بزند. اطمینان حاصل کنید که بسته بندی شما منعکس کننده کیفیت محصولات شما باشد.

۳. ردپای کربن خود را کاهش دهید

هفتاد و چهار درصد از آمریکایی ها معتقدند که هنگام خرید اقلام، مصالح محیط زیستی را در نظر می گیرند. این نه تنها در مورد نوع مواد استفاده شده در بسته بندی صدق می کند، بلکه در کاهش مقدار بسته بندی مورد نیاز برای حمل ایمن یک محصول نیز صادق است.

 

بسته به استراتژی هایی که برای تضمین کنترل کیفیت در موجودی و بسته بندی خود به کار می­گیرید، مسئولیت محصول نهایی بر عهده شرکت است. جنبه هایی مانند کاغذ و خواص چسبندگی، تست محصول، سیستم های کنترل و دوام محصولات و بسته بندی تنها برخی از الزامات مورد نیاز برای ایجاد یک محصول عالی هستند. اجرای این رویه­ها می تواند به ایجاد اعتماد بین کسب و کار و مصرف کننده کمک کند و در عین حال هزینه های پیش بینی نشده­ای نظیر بازرسی را کاهش دهد.