تغییر زنجیره تامین خرده فروشی

چشم‌انداز خرده‌فروشی اساساً تغییر کرده است و زنجیره های تامین را در جهت بازنگری سریع در مدل‌های عملیاتی سنتی هدایت می‌کند. این گزارش به بررسی سه فرصت کلیدی برای افسران ارشد زنجیره تامین های خرده فروشی می پردازد تا رهبری استراتژیک خود را نشان دهند و سازمان خود را در مسیر موفقیت در سال 2022 و بعد از آن قرار دهند.

مدل عملیاتی زنجیره تامین خرده فروشی از لحاظ تاریخی برای تحویل به موقع محصولات به مصرف کنندگان از طریق شبکه های توزیع تعریف شده و کانال محور طراحی شده است. با این حال، این مدل عملیاتی، علی‌رغم اینکه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به روند  تغییرات اساسی در صنعت، غیرقابل انعطاف شناخته می‌شود. به طوری که 59 درصد از پاسخ‌دهندگان خرده‌فروشی تشخیص داده‌اند که زنجیره‌های تامین آنها عمدتاً برای کارایی هزینه طراحی شده است تا انعطاف‌پذیری و چابکی و تقریبا همه خرده فروشان در حال سرمایه گذاری در جهت چابک تر شدن و انعطاف پذیر تر شدن زنجیره تامین خود بدون کاهش در حاشیه سود خود هستند. افسران ارشد زنجیره تامین باید از موانع کلیدی شروع کنند از جمله سیلوهای سازمانی، تعادل در مبادلات و فقدان فناوری‌های دیجیتال پیشرفته و سپس با تمرکز بر ادغام افراد، فرآیندها و فناوری‌ها مانند همسو کردن فعالیت‌های برنامه‌ریزی و اجرا سازمانی چابک طراحی کنند.

دیدگاه امروزی دیگر زنجیره تامین را صرفا یک مرکز مبتنی بر هزینه نمی‌بیند و زنجیره تامین به اندازه فروش، بازاریابی و توسعه محصول برای موفقیت تجاری سازمان اهمیت دارد و ترکیب دیدگاه سنتی یعنی کاهش هزینه‌ها و بهبود سطح خدمات با طرح هایی برای رشد فروش و مشتری از اهداف اصلی سازمان می‌باشد. زنجیره تامین مدرن را میتوان همانند یک سیست سرویس دهی دانست مانند اینکه چگونه یک شرکت لجستیکی خدمات انبارداری را به مشتری می‌فروشد و با شناسایی قابلیت های زنجیره تامین میتوان مزیت رقابتی ایجاد کرد و با پیش‌بینی تقاضا و معیارهای هزینه ای و خدماتی، میزان، مکان و نوع عرضه کالا یا خدمات را در بازار تعیین می‌شود و در کنار آن میتوان به راهکارهایی برای تجربه خرید بهتر مصرف‌کننده اندیشید مانند ابلاغ خط مشی های حمل و نقل و مرجوعی که به سرعت و به راحتی برای خریداران قابل درک است و فاقد شرایط قانونی است.

محیط توزیع امروزی، ترکیب و سرعت بالا حمل و نقل خرده فروشان را وادار به بازطراحی و بهینه سازی شبکه های توزیع کرده است. زمانی که یک تغییر اساسی در کانال های حمل و نقلی رخ می‌دهد طراحی بهینه شبکه که یک تعادل بین هزینه‌ها و سطح خدمت ایجاد کند امری دشوار است. با افزایش حجم فروش انلاین رهبران زنجیره های تامین به ارزش طراحی داخلی شبکه جهت بهبود سطح خدمت پی برده اند. توانایی آزمایش رویکردهای جدید و تکرار و بهره‌برداری از تجربیات مرتبط در یک شبکه بهینه‌سازی شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با تمرکز بر این که چگونه می‌توانند به طور مؤثرتری از فروشگاه‌های انلاین برای ایجاد رضایت مشتری استفاده کنند.

منبع:گارتنر