مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه باید زنجیره لجستیک کشور را تکمیل کنیم، گفت: اگر بتوانیم خلا های زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم میتوانیم کریدورهای حمل و نقل را احیا نماییم.
سعید محمد در همایش لجستیک چابهار اظهار داشت: اصل این است که در چنین همایش هایی بخش های مختلف مربوط با این موضوع لجستیک بتوانند همدیگر را پیدا کنند و با هم تبادل نظر کنند.
وی با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی حجم تجارت را در دنیا 42 هزار میلیارد دلار اعلام کرده است، افزود: ایران در یک موقعیت استراتژیک قرار گرفته است و مبادلات تجاری زیادی را در منطقه خود شاهد هستیم.

دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: 22 کشور مورد تاثیر در تجارت و در اطراف ایران وجود دارد که شامل 15 کشور همسایه و 7 کشور غیر همسایه مبادلات تجاری زیادی با ما دارند که جمعا 22 کشور (7 هزار و 500 میلیارد دلار) در سال مبادلات تجاری دارند و سهم ایران از این میزان هشت دهم درصد است.
سعید محمد اظهار کرد: آماده نبودن کشورمان در بحث لجستیک و ترانزیت مهمترین مشکل است و به همین دلیل است که در این همایش به موضوع مهم لجستیک میپردازیم.
وی تصریح کرد: کریدورهای زیادی را در منطقه داریم، کریدور شمال-جنوب که یکی از کریدورهایی است که امکان عبور از کشور ما را فراهم می‌سازد.کریدور شرق-غرب و اخیرا کمربندی جاده که طرح چین در منطقه تعریف شده‌است و در همه این کریدورها کشور ما میتواند نقش‌آفرین باشد اما بعضا مزیت‌های رقابتی‌مان را از دست میدهیم.
سعید محمد ادامه داد : عده‌ای میگویند بحث سیاسی ، بین‌المللی و تحریم است اما کسانی ‌که میخواهند بارشان را به مقصد برسانند دو موضوع برایشان مهم است:نخست اینکه با کمترین هزینه بار را یه مقصد برسانند و دیگری اینکه در کوتاهترین زمان ممکن کالاهای خود را به مقاصد هدف حمل کنند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم خلاهای زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم موفق خواهیم شد که کریدورهارا احیا کنیم و توجه داشته باشیم که هرکدام از دستگاه‌ها در احیای این کریدورها نقش خاص خود را دارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: حدود 27 مجموعه در گمرکات و مرزهای ما مستقر است و وظیفه دارند فرایندهای ترانزیتی را تسهیل کنند.
مشاور رییس جمهور گفت: مناطق آزاد ظرفیت بالایی دارند از 74 گذرگاه زمینی 30 گذرگاه در مناطق آزاد است و تعداد پست اسکله‌هایی که در کشور در حال بهره‌وری است 99 پست اسکله در مناطق آزاد و 14 پسا اسکله هم در حال ساخت است.

ظرفیت کارگاه‌ها حدود یک میلیون تن در سال در فرودگاههای مناطق آزاد بوده و در حال افزایش است و ظرفیت 600 هزار تنی به آن اضافه شده‌است.
از چابهار تا قشم در زنجیره لجستیک کشور هستیم بندر و اسکله کاوه را داریم و اگر اتصال پل قشم به بندرعباس محقق شود از بندر کاوه می‌توانیم خدمات لجستیکی و ترانزیتی داشته باشیم.

در بندر انزلی و کاسپین مرزهایی همچون سرخس و دوغارون، میلک و ریمدان مستقر هستیم و امیدواریم خط راه آهنی که اتصال میکند حتما نگاهی به مرز میلک داشته باشد ، در شمال بازارچه مرزی نوردوز و همینطور در مرز بازرگان با جمهوری آذربایجان و در مرزهای بانه و مریوان، مرز باشماق، خسروی، پرویز خان در مرز اروند و در واقع در همه این نقاط ما ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم.

منبع: خبرگزاری مناطق آزاد