سوابق علمی

دکتر ستاک، دکتری مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس را دارا می باشد. وی اساسا به مباحث بهبود روش ها و تحقیق در عملیات علاقه مند است و بطور اخص در حوزه لجستیک تمایل به فعالیت حرفه ایی دارد به نحوی که عمده تحقیقات ایشان در حوزه موجودی و مسیریابی می باشند.

سوابق کاری

ایشان در شرکت های دولتی و خصوصی فعالیت داشته که مهمترین آنها حضور در شرکت قطار های مسافری رجا و راه آهن جمهوری اسلامی و مطالعه بر روی لجستیک بار و مسافر و بهبود وضعیت آن در شرکت های مذکور می باشد.

مصاحبه

ایشان در این مصاحبه توضیحاتی را در مورد اهمیت و اقدامات لازم در حوزه لجستیک و زنجیره تامین بیان نمودند. به نظر ایشان یکی از مشکلات عمده ای که در بالا بودن قیمت تمام شده کالا ها وجود دارد عدم توجه به بهینه سازی لجستیک صنایع می باشد، لذا پرداختن به حوزه لجستیک از اهمیت بالایی برخوردار است. هم چنین خاطر نشان نمودند هزینه های لجستیکی درصد قابل توجهی از قیمت تمام شده را به خود اختصاص می دهد که این درصد در صنایع مختلف متفاوت است و در برخی صنایع بیش از 30 درصد نیز ذکر شده است. ولی متاسفانه در کشور ما هزینه های لجستیکی به دقت محاسبه نشده و بر اساس مقایسات ساده می توان پیش بینی کرد که این هزینه ها در کشور ما به مراتب بیشتر از کشور های توسعه یافته باشد.

موضوع لجستیک را حداقل در سه سطح 1) درون کارخانه  2) در سطح شهر و یا کشور 3) در سطح بین المللی باید بررسی کرد. در سطوح دو و سه یکی از مشکلات اساسی در کشور ما عدم همکاری و تعامل نهاد های مرتبط با کالا جهت رسیدن محصول به دست مصرف کننده می باشد.

ایشان خاطر نشان فرمودند در دنیا مفاهیم لجستیک و زنجیره تامین زمانی پررنگ تر مطرح شد که عرضه از تقاضا سبقت گرفت، و تا زمانی که تقاضا بیش تر از عرضه بود آنچنان دغدغه های لجستیکی مطرح نمی شد. در کشور ما نیز تا زمانی که فضا انحصاری و یا شبه انحصاری باشد و رقابت در صنایع بوجود نیامده باشد مفاهیم مرتبط با کاهش هزینه ها و مفاهیم لجستیکی کمتر مورد توجه خواهند بود.

امروزه در کشور ما در برخی از صنایع مانند لبنی و غذایی در حوزه لجستیک و زنجیره تامین توفیقات بیشتری حاصل شده است که یکی از دلایل عمده آن تولید بیشتر از تقاضا می باشد.

متاسفانه در ایران در بحث لجستیک درون کارخانه نیز مشکلات زیادی وجود دارد و جابه جایی های بیش از اندازه و عدم توجه به مفهوم “درست به موقع” به شدت خودنمایی می کند ولی به طور کلی می توان گفت صنایع کشور کم و بیش در حال رشد و پیشرفت می باشند.

امروزه در کل دنیا لجستیک بین الملل اهمیت زیادی پیدا کرده است ولی متاسفانه در کشور ما به این امر توجهی نشده است. در واقع بحث لجستیک بین تولید کننده و مصرف کننده در دنیا آنچنان دغدغه نبوده زیرا این مسائل را حل نموده اند و بحث لجستیک بین الملل را در دستور کار قرارداده اند در حالی که کشور ما هنوز در مفاهیم اولیه مانده است و توجهی به لجستیک بین الملل ندارد. به همین خاطر صادرات ایران در حوزه های غیر نفتی به کشورهای همسایه سایر کشور ها توان رقابت با سایر رقبای خارجی را نداشته و به راحتی بازارهای مصرف مورد نظر خود را از دست می دهند.

امروزه زنجیره ارزش در پایین دست زنجیره تامین و نزدیک مصرف کننده اهمیت بیشتری پیدا کرده است ولی در برخی صنایع برای تولید کنندگان آنچنان مقرون به صرفه نمی باشد که خودشان کالا را به دست مصرف کننده برسانند و به همین جهت وجود انبارهای بزرگ وتوزیع کنندگان واسطه ایی توجیه یافته اند ولی به نظر بنده در آینده نزدیک با توجه به مقوله اینترنت اشیا و توسعه مباحث لجستیکی توزیع مویرگی می تواند مقرون به صرفه شده و در این صورت تولید کنندگان، خود محصول را به دست مصرف کننده نهایی خواهند رساند و از تعداد توزیع کنندگان خرد کاسته خواهد شد فلذا پرداختن به مباحث لجستیکی در آینده پررنگتر از قبل خواهد بود.

نقش جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین در پیشرفت لجستیک و زنجیره تامین

ایشان خاطر نشان نمودند شواهد متعددی برای موثر بودن جوایز در ارتقا رویکردها وجود دارد.

 همانطور که می دانید تا 70 سال قبل ژاپن یکی از تولید کننده های کالا با کیفیت بسیار نامناسب بوده ولی در حال حاضر از کشورهای برتر در حوزه کیفیت کالا است، به زعم اندیشمندان موضوع کیفیت برگزاری جایزه دمینگ در ژاپن یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشرفت ژاپن در حوزه کیفیت بوده است.

یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد تعیین شاخص ها، المان ها و اهداف جایزه می باشد که باید به خوبی مشخص گردد تا جایزه تاثیرگذار و موثر باشد وگرنه نه فقط باعث بهبود و پیشرفت مفاهیم لجستیک نمی شود بلکه ممکن است باعث تغییر مسیر و احیانا دلخوری صاحبان این صنعت گردد.

جایزه ملی لجستیک قطعا می تواند به عنوان ابزاری در راستای راهنمایی و ارتقای شرکت ها نقش مهمی را ایفا کند. ولی اگر المان ها و وزن ها به خوبی مشخص نشده و ارزیابان در هنگام ارزیابی تصور ذهنی یکسانی نداشته باشند جایزه در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهد بود.

یکی دیگر از نکات مهم پایداری جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین برای سالیان متوالی می باشد تا شرکت­هایی که فعلا زیر ساخت های لازم جهت حضور در جایزه را ندارند بتوانند با برنامه ریزی مناسب برای سال های دیگر در این جایزه شرکت کنند.

و در آخر ایشان خاطر نشان نمودند یکی از مواردی که باید به موازات جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین صورت پذیرد وجود شرکت های مشاوره ای جهت کمک به سازمان ها و شرکت­های متقاضی جهت کسب امتیازات لازم در جایزه ملی می باشد. ولی باید به این نکته توجه کرد که تا جایی که امکان دارد از افرادی استفاده گردد که ارزیاب جایزه ملی نمی­باشند چرا که در بسیاری از جوایز عدم توجه به همین نکته باعث خراب شدن ذهنیت افراد از جایزه شده است. در پایان بیان نمودند سعی کنید از تجربیات سایر جوایز موفق و فعال در کشور استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد این جایزه را مستقل نشان داده و از وابستگی به سازمان ها و شرکت های دولتی جهت خراب نشدن ذهنیت افراد بپرهیزید.